Slide background

Yogaformer

Yoga er for alle, uanset alder og form. Det er aldrig for tidligt og aldrig for sent at begynde. Mennesket har dyrket yoga i over 4000 år. Det tyder på at det ikke blot er en modedille der går over. I Tyskland har man for længst accepteret yogaens virkning på helbredet. Her kan man få ordineret yoga hos lægen som led i sin behandling. 

 

lotus-flower_red_icon_small

Yoga skaber balance og glæde i din hverdag.
Uanset hvilken yogaform du vælger,
så øger yoga din kropsbevidsthed,
din koncentration og dit energiniveau
.

 

Yoga betyder at ”forbinde” eller ”forene” – og formålet med yoga-træning er at skabe balance og ”flow” i din krop og dine følelser. Man kan sige at den ”forener” din sjæl og krop. Via yogaens tre hovedstrukturer: træning (asanas), åndedrættet og meditation vedligeholdes denne balance. Yogaøvelser kan forbedre kredsløbet, styrke musklerne, stimulere de indre organer og massere kroppens kirtelsystemer – alt sammen til gavn for kroppen.  

Der er højst 17 på hvert hold. Det sikrer at du og de andre deltagere får en god og koncentreret oplevelse. Der er tid til at I vejledes gennem hele yoga-sessionen. Et lille hold giver nærvær og mulighed for at tilgodese jeres individuelle behov. Undervisningen foregår på dansk, engelsk og sanskrit. Se under hver enkelt yogainstruktør hvem der underviser på engelsk. Se Temple Yogas instruktører her.  

Alle yogaformer listet op i den rækkefølge, hvor Restorativ Yoga er på den blideste ende af yoga-skalaen og Power Yoga er den hårdeste yogaform. Hver yogaform er også delt op under Yin eller Yang. Yin er det stille, blide og Yang er det dynamiske og muskel styrkende. Der findes også kombi hold som både har Yin og Yang. Disse kombihold er også gode til begyndere. Se holdskema ved at klikke her. Et Vinysa Flow hold kan variere i styrke og sværhedsgrad afhængig af yogalæreren og den planlagte sekvens. Her kan du danne dig et indtryk af Temple Yogas instruktører: klik her

CLASSES IN ENGLISH 
Choose classes with Aura, Anne Sofie, DianaPernille, Sanja, Jacob, Malene

 

Restorativ Yoga (Yin)

Denne yogaform byder på blide, stille og forsigtigt opbyggende yogastillinger. De afslappende stillinger skaber balance i nervesystemet og ro i sindet. Kroppen er støttet op af yogaprops såsom yoga bolster, tæppe, pude, klodser så kroppen og sindet får tid til at lytte til sin egen krop og selv finde vej til en tilstand af ro og nydelse. De restorative yogastillinger virker meget terapeutisk idet kroppen får lov at hvile og derved heale sig selv. Sammenlignet med Yin Yoga som normalt holdes i 3-5 min. holder du stillingerne i endnu længere tid, op til 15 min. eller mere i hver restorativ yogastilling. Restorativ Yoga er et modsvar til stress, depression, angst, søvnløshed, muskelspændinger. Hver yogasession aflsuttes med savasana (liggende hvilestilling).

God til begyndere hvis du kan lide en rolig og mediatativ yoga session.

Restorativ Yin (Yin)

Restorativ Yin er skøn kombination af Yin Yoga og Restorativ Yoga. Det kan være Yin stillinger som strækker kroppen blidt, mens den er støttet op af yogaprops såsom yogapøller, tæpper, yogablokke, bælte. Du kan også komme i en mild og enkel restorativ stilling, hvor hovedformålet er hvile og nydelse. Det er liggende og siddende stillinger og du møder en rolig yogasekvens, som giver krop og sind tid til at frigøre spændinger og blokeringer.

Her er der tid til ro og afslappelse og det parasympatiske nervesystem (hvile og fordøje nervesystemet) stimuleres.

Restorativ Yin kan være noget for dig, hvis du synes, at Yin Yoga kan være lidt udfordrende og Restorativ Yoga for blidt. Stillingerne holdes tyspisk mellem 7-15 minutter. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

God til begyndere hvis du kan lide en rolig og mediatativ yoga session. 

Yin Yoga (Yin)

I Yin yoga udføres stillingerne (asanas) i et roligt tempo. Hver stilling holdes i længere tid – typisk mellem 3-5 minutter. Alle stillingerne er siddende eller liggende. Yin yoga er en meditativ træningsform.

Der er tid til at du kan fordybe dig og finde den indre stilhed. Der er fokus på åndedrættet mens du mediterer dig ind i strækkene. Du opnår en større bevægelsesfrihed og øget koncentrationsevne.

I Yin yoga har vi ikke fokus på at styrke musklerne som i Hatha. Yin yoga er udviklet til at trænge dybt ind i kroppens bindevæv og udvide fleksibilitet. Meridianerne (energibaner) bliver stimuleret og energi blokeringer bliver løsnet op og der kommer et øget energi flow i kroppen – alt sammen en healende effekt for kroppen og organerne. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

God til begyndere hvis du kan lide en rolig og mediatativ yoga session.

Yoga & Meditation (Blid Yang & Yin)

En rolig og meditativ session, som er bygget på asanas (yogastillinger), meditation og åndedrætsøvelser. Så du er i bevægelse og i stilhed. De indledende yogaøvelser lægger op til selve meditationsdelen samt mulighed for at fordybe din praksis gennem en udforskning af yogaen mangeartede meditationsteknikker. Vi fokuserer på dit åndedræt som jo i sagens natur er det mest fundamentale for livet. Her er der tid til at søge indad og søge ind i en stilhed med større balance mellem krop og sind. Du behøver ikke at have erfaring med meditation men blot mod på at søge stilheden. 
 
Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling). Den afsluttende savasana kan også blive erstattet med en Yoga Nidra: “yogiens søvn” – også kendt som “kropsscanning”.

God til begyndere hvis du kan lide en rolig og mediatativ yoga session, men hvor du også får bevæget din krop og styrket dine muskler med skånsomme øvelser.  

Blid Hatha Yoga (Blid Yang)

Blid Hatha tager udgangspunkt i de klassiske yogastillinger men i et roligere tempo, hvor fordybelse, afspænding, nærvær og pranayama (åndedræt) er i fokus. Der vil være flere siddende og liggende stillinger end stående, men vi guider dig også igennem øvelser, som stabiliserer musklerne og balancen. Er du nybegynder eller har behov for en blidere yogaform vil du blive glad for Blid Hatha. Alle uanset alder kan være med. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

God til begyndere hvis du kan lide at få bevæget dine krop og styrket dine muskler med skånsomme øvelser.  

Slow Flow (Blid Yang)

En blid dynamisk yogaform hvor din krop for det meste er i bevægelse. Men blide og skånsomme stillinger smører du leddene og rygsøjlen og får åbnet op for hofterne.  Stillingerne udføres i et langsommere tempo, hvor der er rig mulighed for at have endu mere fokus på din vejrtrækning i takt med din flow sekvens. Vejrtrækningen kan også være flow i sig selv, så du vil også opleve at du holder nogle af stillingerne i lidt længere tid så du kan rette din opmærksomhed på dit åndedrag mens du er i stillingen.
En Slow Flow sekvens kan også være en blid solhilsen, som opleves i en klassisk hathatime. Flow øvelserne kan både være liggende, siddende og stående.  Hver yogasession afsluttes med savasana (afspænding).
 
God til begyndere hvis du kan lide at få bevæget dine krop og styrket dine muskler med skånsomme øvelser.
 

Hatha Yoga (Yang)

Alle yogaformer udspringer fra Hatha. Derfor kaldes den også ”moderyogaen”. Hatha rummer de oprindelige, klassiske stillinger, som både har fokus på muskelstyrke, balance, stræk og åndedræt (pranayama). En berømt yang yoga, er Hatha. Den har mest fokus på de ydre lag ved kroppen. I modsætning til Yin yoga der er mere fokuseret på de indre.

Stillingerne (asanas) er fysisk udfordrende og styrker og strækker dine muskler. Målet er at du får sunde organer og knogler. Din krop bliver tonet og stærkere og din koncentrationsevne bliver udfordret gennem timen.  Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

Hatha/Flow (Yang)

Hatha/Flow kombi er en skøn mix af de klasssiske hatha-stillinger kombineret med Vinyasa Flow, hvor du bevæger dig i et hurtigere tempo fra den ene stilling til den anden. I hatha holder du dem i længere tid og i flow er du i bevægelse. Flow sekvensen udføres i et hurtigt tempo men der er også “pause” i mellem serierne. Der er fokus på at skabe flow og bevæge kroppen i takt med vejrtrækningen.

Stillingerne (asanas) er fysisk udfordrende og styrker og strækker dine muskler. Målet er at du får sunde organer og knogler. Din krop bliver tonet og stærkere og din koncentrationsevne bliver udfordret gennem timen. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

Yolates (Yang)

YOGA, PILATES, QIGONG, DANCE

Yolates er en skøn blanding af  YOGA, PILATES, QIGONG, DANCE. Med styrkende flow øvelser får du flyttet fokus helt ned i kroppen. Yolates  er meget forløsende og giver masser af frihed til krop og sind. Masser af øvelser til arme, skuldre og hofter. Du får flotte arme, får pulsen op og sved på panden og masser af livsenergi og opløftet humør. Hvis du kan lide en yogasession med masser af power og rytme vil Yolates være lige noget for dig. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).
 
YOGA
giver dig balance, dybe stræk, ro i sindet og du retter opmærksomheden på din vejrtrækning. Du får masseret dine kirtler og organer.

PILATES
giver dig en flot holdning og gør dig stærk, her er der fokus på core (mave, ryg og bækken).

QIGONG
åbner op for kroppens energibaner så der kommer et bedre energiflow. Qigong bliver også kaldt for kinesisk “helsegymnastik” og er en del af TMC (Traditional Chinese Medicine), som  handler om at skabe balance og harmoni i krop og sind så alle organer og celler fungerer optimalt. I Kina bliver Qigong ofte anvendt i et behandlingsforløb for at rettte op på skader og sygdomme.  

Dance
er livsbekræftende. Der er god rytme og bevægelse i den sidste del af yogatimen og man bliver så glad!

Vinyasa Flow Yoga (Yang)

En dynamisk yogaform hvor du bevæger dig fra den ene stilling til en anden. Stillingerne udføres i et hurtigt tempo og der er sjældent pauser i mellem serierne, da fokus er at skabe flow og bevæge kroppen i takt med vejrtrækningen. Vinyasa Flow kaldes også for Hatha Flow eller Flow Yoga, da man tager udgangspunkt i hathastillinger, men hvor stillingerne kædes sammen med hinanden i et flow. En Vinyasa sekvens kan fx den klassiske solhilsen, som opleves i en hathatime. 

Stillingerne (asanas) er fysisk udfordrende og styrker og strækker dine muskler. Målet er at du får sunde organer og knogler. Din krop bliver tonet og stærkere og din koncentrationsevne bliver udfordret gennem timen. Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende hvilestilling).

 

Power Yoga (Yang)

Temple Yogas Power Yoga er en fysisk krævende yogaform hvor der er fokus på core, styrke og balance. Tempoet er højt så vær forberedt på hårdt arbejde og sved på panden. Power Yoga er en god blanding af Astanga, Vinyasa Flow og Power Hatha. Der er masser af flow men også stillinger som skal holdes i længere tid så du får opbygget din styrke og får tid til at fokusere på din vejrtrækning og kropsbevidsthed. Stillingerne i Power Yoga kan også være mere advancerede. Bl.a. hovedstand vil ofte være en del af Power Yoga. Dette er ikke et begynderhold;-). Hver yogasession afsluttes med savasana (liggende afspænding).

.