Slide background

Yogaformer

Yoga er for alle, uanset alder og form. Det er aldrig for tidligt og aldrig for sent at begynde. Mennesket har dyrket yoga i over 4000 år. Det tyder på at det ikke blot er en modedille der går over. I Tyskland har man for længst accepteret yogaens virkning på helbredet. Her kan man få ordineret yoga hos lægen som led i sin behandling. 

 

lotus-flower_red_icon_small

Yoga skaber balance og glæde i din hverdag.
Uanset hvilken yogaform du vælger,
så øger yoga din kropsbevidsthed,
din koncentration og dit energiniveau
.

 

Yoga betyder at ”forbinde” eller ”forene” – og formålet med yoga-træning er at skabe balance og ”flow” i din krop og dine følelser. Man kan sige at den ”forener” din sjæl og krop. Via yogaens tre hovedstrukturer: træning (asanas), åndedrættet og meditation vedligeholdes denne balance. Yogaøvelser kan forbedre kredsløbet, styrke musklerne, stimulere de indre organer og massere kroppens kirtelsystemer – alt sammen til gavn for kroppen.  

Der er højst 14 på hvert hold. Det sikrer at du og de andre deltagere får en god og koncentreret oplevelse. Der er tid til at I vejledes gennem hele yoga-sessionen. Et lille hold giver nærvær og mulighed for at tilgodese jeres individuelle behov. Undervisningen foregår på dansk, engelsk og sanskrit.

Yin Yoga

I Yin yoga udføres stillingerne (asanas) i et roligt tempo. Hver stilling holdes i længere tid – typisk mellem 3-5 minutter. Alle stillingerne er siddende eller liggende. Yin yoga er en meditativ træningsform og de som i vesten kaldes mindfulness.

Der er tid til at du kan fordybe dig og finde den indre stilhed. Der er fokus på åndedrættet mens du mediterer dig ind i strækkene. Du opnår en større bevægelsesfrihed og øget koncentrationsevne.

I Yin yoga har vi ikke fokus på at styrke musklerne som i Hatha. Yin yoga er udviklet til at trænge dybt ind i kroppens bindevæv og udvide fleksibilitet. Meridianerne (energibaner) bliver stimuleret og energi blokeringer bliver løsnet op og der kommer en øget energi flow i kroppen – alt sammen en healende effekt for kroppen og organerne. Hver yogasession afsluttes med savasana (afslappende liggestilling).

Hatha Yoga

Alle yogaformer udspringer fra Hatha. Derfor kaldes den også ”moderyogaen”. Hatha rummer de oprindelige, klassiske stillinger, som både har fokus på muskelstyrke, balance, stræk og åndedræt (pranayama). En berømt yang yoga, er Hatha. Den har mest fokus på de ydre lag ved kroppen. I modsætning til Yin yoga der er mere fokuseret på de indre.

Stillingerne (asanas) er fysisk udfordrende og styrker og strækker dine muskler. Målet er at du får sunde organer og knogler. Din krop bliver tonet og stærkere og din koncentrationsevne bliver udfordret gennem timen.  Hver yogasession afsluttes med savasana (afslappende liggestilling).

Blid Hatha Yoga

Blid Hatha tager udgangspunkt i de klassiske yogastillinger men i et roligere tempo, hvor fordybelse, afspænding, nærvær og pranayama (åndedræt) er i fokus. Der vil være flere siddende og liggende stillinger end stående, men vi guider dig også igennem øvelser, som stabiliserer musklerne og balancen. Er du nybegynder eller har behov for en blidere yogaform vil du blive glad for Blid Hatha. Alle uanset alder kan være med. Hver yogasession afsluttes med savasana (afslappende liggestilling).

Vinyasa Flow Yoga

En dynamisk yogaform hvor du bevæger dig fra den ene stilling til en anden. Stillingerne udføres i et hurtigt tempo og der er sjældent pauser i mellem serierne, da fokus er at skabe flow og bevæge kroppen i takt med vejrtrækningen. Vinyasa Flow kaldes også for Hatha Flow eller Flow Yoga, da man tager udgangspunkt i hathastillinger, men hvor stillingerne kædes sammen med hinanden i et flow. En Vinyasa sekvens kan fx den klassiske solhilsen, som opleves i en hathatime. 

Stillingerne (asanas) er fysisk udfordrende og styrker og strækker dine muskler. Målet er at du får sunde organer og knogler. Din krop bliver tonet og stærkere og din koncentrationsevne bliver udfordret gennem timen. Hver yogasession afsluttes med savasana (afslappende liggestilling).

Yolates

YOGA, PILATES, QIGONG 

Med styrkende flow øvelser får du flyttet fokus helt ned i kroppen. Yolates  er meget forløsende og giver masser af frihed til krop og sind. Masser af øvelser til arme, skuldre og hofter. Du får flotte arme, får pulsen op og sved på panden og masser af livsenergi og opløftet humør. Alle kan være med men Yolates er en ret hård yogaform. 
 
YOGA
giver dig balance, dybe stræk, ro i sindet og du retter opmærksomheden på din vejrtrækning. Du får masseret dine kirtler og organer.

PILATES
giver dig en flot holdning og gør dig stærk, her er der fokus på core (mave, ryg og bækken).

QIGONG
åbner op for kroppens energibaner så der kommer et bedre energiflow. Qigong bliver også kaldt for kinesisk “helsegymnastik” og er en del af TMC (Traditional Chinese Medicine), som  handler om at skabe balance og harmoni i krop og sind så alle organer og celler fungerer optimalt. I Kina bliver Qigong ofte anvendt i et behandlingsforløb for at rettte op på skader og sygdomme.  

Hver yogasession afsluttes med savasana (afslappende liggestilling).